COLLECTIE HEDENDAAGSE KUNST GAAT NIET NAAR CITROËNGARAGE

Fin-de-Siècle Museum moet nieuw onderkomen zoeken

De collectie moderne en hedendaagse kunst gaat terug naar het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. De carrousel van verhuizingen naar het Vanderborghtgebouw en daarna naar de Citroëngarage, valt daardoor in het water. Daar is nochtans al een pak geld voor uitgetrokken.

Daarmee schroeft ze een dominoreeks van veranderingen terug. De collectie werd in 2011 in de depots ondergebracht omdat museumdirecteur Michel Draguet in de benedenzalen het Fin-de-Sièclemuseum inrichtte. Dat was, naast het Magrittemuseum, een nieuw themamuseum. Het is voornamelijk opgebouwd rond de collectie Gillon-Crowet, een privéverzameling met Franse art nouveau en symbolisme.

De verbanning van de collectie moderne en hedendaagse kunst naar de depots, bracht een golf van verontwaardiging teweeg. Elke week kwam een groep kunstminnaars voor de poorten van het museum protesteren. In de publieke opinie gingen stemmen op tegen deze verontachtzaming van de collectie. Uiteindelijk vond ook de politieke wereld dat de verzameling getoond moest worden.

De vorige staatssecretarissen, Paul Magnette en Philippe Courard (beiden PS), gingen met Michel Draguet op zoek naar alternatieve presentatieplekken. De site van het Museum voor Schone Kunsten was volzet, zo klonk het. Er moest elders gekeken worden.

Begin dit jaar kwam er een akkoord voor het Vanderborghtgebouw, vroeger bekend als een eigendom van Belfius en ooit nog festivalcentrum van Brussel 2000. De stad Brussel bracht het gebouw in, er werd een studie van 750.000 euro besteld, en de herinrichting van het pand voor museumgebruik was begroot op zeven miljoen euro.

De inrichting van het Vanderborghtgebouw werd beschouwd als een tijdelijke oplossing. Later zou het gebouw nog dienst kunnen doen voor andere museale of culturele doeleinden.

De collectie moderne en hedendaagse kunst zou hier ook maar tijdelijk blijven, in afwachting van een ambitieus nieuw kunstmuseum. Vlak voor de verkiezingen van dit voorjaar toverde minister-president Rudi Vervoort (PS) daarvoor de Citroëngarage uit zijn hoed. De aankoop daarvan is nog steeds niet afgerond.

Citroëngarage

Met de beslissing van Elke Sleurs om de collectie opnieuw onder te brengen in het museum, komt heel de keten van toekomstige oplossingen op losse schroeven te staan.

Het ziet ernaar uit dat de stad Brussel en het Brussels Gewest in het Vanderborghtgebouw een kinderkamer aan het inrichten zijn voor een baby die nooit zal komen. De vraag is of de verdere investeringen in de herinrichting nog zin hebben. Of gaan beide overheden meteen over tot het herbergen van een andere collectie? Op termijn zou deze ruimte namelijk het huidige Muziekinstrumentenmuseum kunnen huisvesten.

Ook de finale stap in de keten, de aankoop van de Citroëngarage om een museum voor hedendaagse kunst uit te bouwen, wordt een onzekere zaak. Zonder collectie dreigt minister-president Vervoort een lege doos aan te kopen. Desgevraagd liet hij onlangs al weten op eigen houtje door te gaan met zijn plan. Voor het stofferen van het museum zou hij dan beroep doen op privé-verzamelingen.

Dat staatssecretaris Sleurs de collectie moderne en hedendaagse kunst laat terugkeren naar het museum, is allicht ingegeven door de wens om de collectie van het museum integraal samen te houden. Volgens deze logica toont het museum dan een mooi historisch overzicht van de kunst.

De staatssecretaris is niet doof geweest voor de reserves bij de collectie Gillon-Crowet. Die werd indertijd aanvaard ter betaling van successierechten voor 22 miljoen euro. Hier en daar werd wel eens opgemerkt dat ze daarmee overschat was.

Wat zeker speelt, is dat de collectie indertijd verworven is door het Brussels Gewest, een instantie die in se geen culturele bevoegdheid heeft. In die zin is ze een anomalie in een federaal museum.

Als Sleurs de collectie moderne en hedendaagse kunst opnieuw wil onderbrengen in het museum, zal het Brussels Gewest een nieuwe plek moeten vinden voor Gillon-Crowet. Misschien kan dat dan in de Citroëngarage.

 

 Geert Sels, De Standaard. 09 DECEMBER 2014 |

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actualiteit, De Standaard, Pers en media

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s