Citroëngarage krijgt geen moderne kunst

Citroëngarage krijgt geen moderne kunst
Foto: Photo News

De collectie moderne en hedendaagse kunst die nu in de depots zit, keert terug naar het Museum voor Schone Kunsten. De dagen van het Fin-de-Sièclemuseum in Brussel zijn geteld.

De zowat vierduizend stukken uit de collectie moderne en hedendaagse kunst keren terug naar het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. Dat schrijft staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Elke Sleurs (N-VA) in haar beleidsnota. Ze verwijst daarvoor naar het regeerakkoord, dat zegt dat waardevolle infrastructuur in stand houden prioriteit heeft op nieuwe initiatieven.

Fin-de-Sièclemuseum

De site van het Museum voor Schone Kunsten zit vol. De enige plek om de collectie onder te brengen, is waar ze vandaan kwam: in de ondergrondse zalen waar nu het Fin-de-Sièclemuseum zit. Dat ging vorig jaar op sinterklaasdag open en kostte 7,5 miljoen euro. Het is opgebouwd rond de collectie Gillon-Crowet, die door het Brussels Gewest werd aanvaard als betaling van successierechten. Ze werd toen geschat op 22 miljoen euro. Het Brussels Gewest zal dus een nieuw onderkomen moeten zoeken voor deze collectie.

De alternatieve plekken die al in de maak waren om de collectie moderne en hedendaagse kunst te herbergen, worden bij deze twijfelachtig. Voor de overgangsoplossing in het Vanderborghtgebouw is een studie van 750.000 euro besteld en een bedrag van zeven miljoen euro geblokkeerd. De finale oplossing, een nieuw kunstmuseum in de Citroëngarage, wordt penibel nu het Brussels Gewest de collectie van de federale overheid niet krijgt.

Slag in het gezicht

Vlaams parlementslid Yamila Idrissi (SP.A), die een van de initiatiefnemers van het Museum aan het kanaal is, reageert teleurgesteld. ‘Dit is een slag in het gezicht van iedereen die geloofde in samenwerking tussen politici op alle niveaus over de partijgrenzen heen. Zo’n beslissing betekent de doodsteek voor het Museum aan het Kanaal.’

Volgens Idrissi tast de beslissing van staatssecretaris Sleurs ‘de geloofwaardigheid van de politiek aan’. ‘Het museum voor moderne en hedendaagse kunst in de Brusselse Kanaalzone staat voor mij symbool voor de mogelijkheid van federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse politici om aan eenzelfde zeel te trekken, om zichzelf te overstijgen en verandering mogelijk te maken.’

Amateurtoneel

Voor Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen) doet de beslissing ‘eerder denken aan een slecht amateurtoneel dan aan goed bestuur’. Niet alleen heeft de discussie over het museum de belastingbetaler al veel geld gekost, het wordt hoog tijd dat men gaat bepalen op welke manier de hele Citroënsite een bestemming kan krijgen die echt recht doet aan het opmerkelijke gebouw.

‘Groen vindt dat Brussel een echt Museum voor Hedendaagse en Moderne Kunst verdient. Een volwaardig museum dat uit meer bestaat dan uit wat kelderstukken uit het Museum voor Schone Kunsten zoals nu op tafel ligt. Het wordt dringend tijd dat de verantwoordelijken op alle niveaus eens gaan bepalen wat er precies moet getoond worden en waar dat op een optimale manier kan. Het gezeul met de collectie zoals we het vandaag zien, heeft de belastingbetaler in deze crisistijden al onnodig veel geld gekost.’

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141208_01419362

 Geert Sels, De Standaard, 9/12/2014


Advertenties

Reacties staat uit voor Citroëngarage krijgt geen moderne kunst

Opgeslagen onder Actualiteit, De Standaard, Pers en media

Reacties zijn gesloten.