Vergeetput – 1 februari 2013

MEDEDELING van Musée sans Musée/Museum zonder Museum 

Het Museum voor Moderne Kunst van Brussel is sinds 1 februari 2011 gesloten. Twee jaar.

Philippe Courard is het derde regeringslid dat sindsdien verantwoordelijk is voor Wetenschaps beleid.

Een burgercollectief, verontwaardigd over deze sluiting die de kunstwerken publiek ontoegankelijk maakt, bestaat sinds februari 2011 onder de naam Musée sans Musée/Museum zonder Museum. Waar er bij aanvang ongeloof heerste, wekt de sluiting van het Museum sinds twee jaar de veroordeling van de culturele, pedagogische en verenigingswereld en van het grote publiek die weinig middelen heeft om zijn afkeuring te laten blijken.

Het collectief Musée sans Musée/Museum zonder Museum – kunstenaars, universitairen, docenten en studenten van het hoger kunstonderwijs, verantwoordelijken van verenigingen permanente vorming, burgers – formuleren sinds twee jaar met aandrang dit ongenoegen.

 

De bevindingen van het collectief Musée sans Musée/Museum zonder Museum

1. Het Museum voor Moderne Kunst werd gesloten – zonder voorafgaande mededeling of publiek debat – met als argument dat de locatie zich niet langer leende tot een kwalitatieve presentatie van moderne kunstwerken. Vandaag ondergaan deze ruimten een dure verbouwing die voordurend wordt verlengd om schijnbaar op een kwalitatieve manier een Museum fin de siècle in onder te brengen.

2. De sluiting van het Museum voor Moderne Kunst ging op geen enkele wijze gepaard met een oplossing voor een tijdelijke of definitieve heropstelling. De belofte van Minister Magnette op 1 februari 2012 van een oplossing binnen een termijn van anderhalf jaar, wacht nog steeds op de eerste concretisering.

3. De verzameling oude kunst van de KMSKB zijn geen beter lot beschoren dan de verzameling moderne kunst. Een meerderheid van werken zit opgesloten in de reserves – en onder welke omstandigheden ? Het grootste deel van de zalen is gesloten. Een onaanvaardbare situatie voor de hoofdstad van België en Europa.

4.  De segmentering zie fragmentering van de verzamelingen – een Museum fin de siècle voorafgaand aan een museum Fiamminghi – is een verkeerd goed idee. Deze   « pastilles » musea – een Magrittemuseum in plaats van een ambitieuze sectie gewijd aan Magritte EN het Belgische surrealisme – verbreken het museale verhaal, maakt het onbegrijpelijk in zijn continuïteit en vormt een te exclusief antwoord op de doelstellingen van de cultureel-toeristische marketing. Het respect voor het publiek en de logica van openbaar dienstbetoon komen er niet tot hun recht.

5. Er is geen museum voor moderne kunst, noch een museum voor hedendaagse kunst in Brussel. MsM-MzM neemt acte van de schijnbare consensus over een nieuw/toekomstig museum voor moderne en hedendaagse kunst. Het stelt vast dat de debatten in verband met dit dossier even ondoorzichtig zijn als degene die verband houden met de andere verzamelingen van de KMSKB.

6. Het publieke debat rondom het museum – modern en hedendaags – over de zin van een museum in een hedendaagse samenleving, over de vorm die het moet aannemen, over het verhaal dat het moet vertellen, de voorwaarden van zijn wetenschappelijke taak en de publieksstrategieën wordt overal gehouden behalve in de KMSKB. Dit levendige debat, vaak tegenstrijdig en complex maar opwindend, interesseert vele burgers. Toch lijkt dit debat onwettig en onbestaande voor de Directie van de KMSKB die de dialoog blijft weigeren. Dit debat wordt ook elders bij politieke verantwoordelijken nauwelijks gevoerd. Dit veronachtzamen van een symbolisch, sociaal en economisch potentieel van deze culturele instelling lijkt ons van weinig verantwoordelijkheidszin te getuigen.

Het verzoek van het collectief Musée sans Musée / Museum zonder Museum

  1. De permanente heropstelling, zonder uitstel, van de verzameling moderne kunst van de KMSKB. En een wederopstelling van betekenis van de verzameling oude kunst.
  2. Een breed publiek debat met alle betrokken partijen over een toekomstig museum voor moderne en hedendaagse kunst. Dit project moet zich inschrijven in een ambitieus plan naar publiekswerking toe : architecturaal, wetenschappelijk, artistiek, cultureel en democratisch.

1 februari 2013

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Acties, Mededelingen van MzM, Samenkomsten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s