Minister P. Magnette heeft “de actoren van de kunstwereld” geraadpleegd

Geachte mevrouw, mijnheer,

De collecties moderne en hedendaagse kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) zijn nog slechts gedeeltelijk toegankelijk voor het publiek. Als verantwoordelijke minister voor de grote federale musea, probeer ik in samenwerking met de Regie der Gebouwen op korte termijn een groot deel van deze werken opnieuw tentoon te stellen.

Op de langere termijn lijkt het me dat Brussel de bouw van een groot centrum voor moderne en hedendaagse kunst verdient. De vooreerst culturele impact, maar ook de toeristische en economische weerslag van zo’n project schijnen me een dergelijke  investering ruim te rechtvaardigen.

Zoals ik al in de pers aankondigde, wens ik de actoren van de kunstwereld (kunstenaars, docenten, curatoren, journalisten, galerijhouders, verzamelaars, verantwoordelijken van verenigingen, architecten, ministers van Cultuur, …) te raadplegen om hun visie op een dergelijk project te kennen. Het leek me dat uw advies hier een licht op zou kunnen werpen.

Kan u me dus, op maximum twee pagina’s (tekst, tekening[1], …) laten weten hoe u zo’n centrum zou overwegen? Onder andere over de volgende vragen zou uw mening erg waardevol zijn:

– wat moeten we in zo’n ruimte tentoonstellen, in aanvulling op de collecties van moderne en hedendaagse kunst van de KMSKB?
– welk evenwicht moeten we bereiken tussen de vaste collecties en de tijdelijke tentoonstellingen?
– welke activiteiten moeten er plaatsvinden?
– welke samenwerkingsverbanden kunnen er worden aangegaan?
– hoe verzekeren we een complementariteit tussen deze instelling en de bestaande structuren?
– waar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou zich een dergelijk gebouw idealiter moeten bevinden?

Ik ben van plan om de bijdragen die ik zal ontvangen (via post EN e-mail naar de adressen onderaan deze brief) onder een nader te bepalen vorm te publiceren. Samen zullen ze een belangrijke inspiratiebron vormen voor alle ontwerpers van het project.

Ik dank u bij voorbaat voor uw interesse in dit project en voor de rol die u in de realisatie ervan zal spelen.

Met vriendelijke groet,
Paul Magnette

(zomer 2012)


[1] De teksten, tekeningen en andere artefacten zullen na publicatie verzameld worden in een dossier dat ik aan de archieven van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België zal overhandigen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Politici

Geef een reactie

